Zmiany w prawie dotyczące rowerzystów
Sejm znowelizował ustawę Prawo o Ruchu Drogowym w części dotyczącej rowerzystów. Uchwalone zmiany dostosowują polskie przepisy do tych obowiązujących w krajach Unii Europejskiej. Nowe rozwiązania mają jednak przede wszystkim poprawić bezpieczeństwo cyklistów.
Nowelizacja wprowadza w prawie polskim znaną od dziesięcioleci w krajach zachodnich śluzę dla rowerów. Będzie to część jezdni na wlocie skrzyżowania (na całej szerokości drogi lub na wybranym pasie ruchu), która umożliwi zatrzymanie rowerów przed samochodami stojącymi na światłach. Pozwala ona rowerzystom ustawić się bliżej skrzyżowania i ułatwia skręcanie. Dzięki śluzie rowerzyści wcześniej ruszają po zmianie świateł, są też lepiej widoczni dla kierowców. W ten sposób rowerzyści łatwiej i bezpieczniej skręcą w lewo na skrzyżowaniu.
Nowe przepisy przewidują, że na jezdniach powstaną specjalne pasy ruchu dla rowerów. Dzięki nim rowerzyści nie będą musieli przeciskać się między samochodami ani nielegalnie wjeżdżać na chodnik, gdy boją się o swoje bezpieczeństwo na jezdni.
Nowelizacja znosi zapis nakazujący rowerzyście jadącemu prosto ścieżką rowerową ustąpienie pierwszeństwa samochodowi, który skręca z drogi poprzecznej.
Ustawa pozwala rowerzystom, motorowerzystom i motocyklistom korzystać ze środkowej części - a nie tylko skrajnej prawej - pasa na rondzie, co ułatwia zmianę kierunku jazdy, zmniejsza też ryzyko wymuszenia na jadącym prosto rowerzyście pierwszeństwa przez pojazd, który zmienia pas, by zjechać z ronda.
Rowerzyści będą mogli jechać obok siebie (jeśli nie przeszkodzi to innym uczestnikom ruchu) oraz wyprzedzać z prawej strony wolno jadące pojazdy. Ponadto, jeśli rowerzysta jedzie z dzieckiem do lat 10, jest zła pogoda (np. w trakcie ulewy, mgły, śnieżycy czy gołoledzi) albo kiedy chodnik ma co najmniej dwa metry szerokości, a ruch na jezdni jest dozwolony z prędkością ponad 50 km/h - rowerzyście wolno jechać chodnikiem.
Ustawa wprowadza również nowe definicje roweru i wózka rowerowego. Zgodnie z nowelizacją rower to pojazd o szerokości nieprzekraczającej 90 cm poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem. Rower może być wyposażony w silnik elektryczny zasilany napięciem nie wyższym niż 48 V, który rozpędza pojazd do maksymalnie 25 km/h.
Z kolei wózek rowerowy jest zdefiniowany jako pojazd o szerokości powyżej 90 cm przeznaczony do przewozu osób lub rzeczy, poruszany mięśniami jadącego lub pomocniczym silnikiem. Oznacza to, że ryksza, której szerokość nie przekracza 90 cm, jest rowerem, i można nią jeździć po ścieżce rowerowej. Szersze ryksze, np. do przewożenia dwóch osób obok siebie, nadal będą musiały jeździć po zwykłej jezdni. Ponieważ standardowa szerokość przyczepek dla dzieci nie przekracza 70-90 cm, będzie wolno jeździć rowerami ciągnącymi takie przyczepy po ścieżkach rowerowych.