Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz!
Zwrócenie
uwagi na ryzyko związane z zawieraniem umów finansowych, w tym
przede wszystkim
z zaciąganiem wysoko oprocentowanych,
krótkoterminowych pożyczek, oraz z korzystaniem z usług
finansowych, które nie podlegają szczególnemu nadzorowi państwa –
to główny cel kampanii społecznej „Nie daj się nabrać.
Sprawdź, zanim podpiszesz”. Jednym z patronów akcji jest Policja.
Chociaż maksymalne nominalne oprocentowanie pożyczek wynosi obecnie 12 procent, to wiele firm pożyczkowych oferuje produkty, których rzeczywista roczna stopa oprocentowania może przekraczać tysiące procent. Dlatego też nierozważne podpisanie umowy o „szybką i łatwą pożyczkę” może prowadzić do utraty dorobku całego życia i rodzinnych dramatów. Stąd kolejna odsłona akcji społecznej „Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz!”.
Bohaterem kampanii
jest pani Krystyna, która przed świętami zdecydowała się na
zaciągnięcie pożyczki w wysokości czterech tysięcy złotych. Na
stronie internetowej kampanii www.zanim-podpiszesz.pl można śledzić,
jak każdego dnia rośnie jej dług,a wraz z nim stres i
frustracja.
Za pomocą witryny kampanii można zapoznać się z
podstawowymi informacjami na temat bezpieczeństwa na rynku
finansowym, poznać cztery zasady bezpiecznych pożyczek, użyć
kalkulatorów finansowych, dowiedzieć się, jak niebezpieczne
kruczki prawne stosowane są w umowach, a także uzyskać dostęp do
podstawowych aktów prawnych.
W czasie kampanii, w mediach
będących partnerami społecznymi akcji, zostaną wyemitowane spoty
informacyjne tłumaczone na język migowy oraz opatrzone wyraźnymi
napisami.
Z kontroli przeprowadzonej w 2013 roku przez UOKiK
wynika m.in., że dla części firm pożyczkowych głównym źródłem
przychodów nie były odsetki od udzielonych pożyczek, ale różnego
rodzaju prowizje i opłaty ponoszone przez konsumentów, które
niekiedy nie były zwracane nawet w sytuacji odmowy udzielenia
pożyczki.
Podmioty świadczące usługi pośrednictwa kredytowego
oraz firmy pożyczkowe nie są w Polsce objęte nadzorem KNF i nie
muszą mieć licencji, aby prowadzić działalność. Nie istnieje
ponadto wymóg ich rejestracji, stąd trudno precyzyjnie określić
ich liczbę.
Szacunki Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych,
skupiającej tylko część firm pożyczkowych, wskazują że firmy
te udzieliły w 2013 roku kredytów konsumenckich i pożyczek o
wartości 2,7 miliarda złotych, a wartość ich należności z tego
tytułu wyniosła na koniec roku 3,1 miliarda złotych.
Firmy
pożyczkowe specjalizowały się w udzielaniu pożyczek na niskie
kwoty i na krótkie terminy, tj. zajęły niszę produktową, którą
banki przez wiele lat nie były zainteresowane. Średnia wartość
pożyczki udzielonej przez firmy pożyczkowe w 2013 roku wynosiła
około 1 300 zł, a w przypadku podmiotów sprzedających pożyczki
wyłącznie przez Internet – około 600 zł.
Wszystkich
zainteresowanych zapraszamy do współpracy przy kampanii społecznej
„Nie daj się nabrać. Sprawdź, zanim podpiszesz!”.
Akcja jest
współorganizowana przez siedem instytucji publicznych: Bankowy
Fundusz Gwarancyjny, Komisję Nadzoru Finansowego, Ministerstwo
Finansów, Ministerstwo Sprawiedliwości, Narodowy Bank Polski,
Policję oraz Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wspierają
ją Telewizja Polska oraz Polskie Radio.
Strona kampanii:
www.zanim-podpiszesz.pl