Bezpieczne zakupy w Internecie
Zakupy przez Internet stają się coraz bardziej popularne. Wielu z nas woli zasiąść przez ekranem swojego komputera i poszukać wymarzoną rzecz niż chodzić po sklepach. Jednak kupując przez Internet należy pamiętać o kilku zasadach, w przeciwnym razie można paść ofiarą oszusta. Przy okazji Dnia Bezpiecznego Internetu poniżej prezentujemy te najważniejsze.
Zanim kupisz:
Dowiedz się od innych, czy Sprzedający jest wiarygodny.
Chcesz wiedzieć, co sądzą o Sprzedającym jego dotychczasowi klienci? Kliknij w jego nazwę użytkownika.
Otwórz stronę, na której inni umieścili swoje opinie na temat transakcji z tym Użytkownikiem. Wśród komentarzy od Kupujących poszukaj informacji:
- czy łatwo się z nim skontaktować,
- czy handluje towarem dobrej jakości,
- czy szybko go wysyła,
- czy starannie go pakuje.
Obejrzyj też przedmioty, których dotyczą te opinie. Znajdziesz je, klikając w numer obok daty wystawienia komentarza.
Sprawdź, co kupujesz.
Uważnie przeczytaj opis przedmiotu, który Cię zainteresował. Zastanów się:
- czy odpowiadają Ci wszystkie jego cechy (stan, parametry, wymiary),
- czy Sprzedający dołącza do niego niezbędne dodatki (takie jak ładowarka do telefonu, płyta ze sterownikami do drukarki).
Przyjrzyj się fotografiom. Jeśli zostały wykonane przez producenta, możesz poprosić Sprzedającego o przesłanie rzeczywistych zdjęć przedmiotu.
Zorientuj się, czy
Sprzedający dołącza gwarancję do przedmiotu i jak możesz złożyć ewentualną
reklamację.
Jeśli po przeczytaniu opisu przedmiotu coś jest dla Ciebie niejasne, kliknij w
link Zadaj pytanie Sprzedającemu.
Dowiedz się, jak zapłacić za przedmiot i jak go otrzymasz.
Z części Transport i płatność dowiedz się, jak możesz zapłacić za towar. Znajdziesz tam również proponowane sposoby dostarczenia przedmiotu.
Upewnij się, że Twój
zakup zostanie wysłany przesyłką rejestrowaną (np. listem poleconym, paczką,
przesyłką kurierską). To niezbędne zabezpieczenie na wypadek zaginięciu towaru
winy dostarczyciela.
Jeśli kupujesz drogą rzecz, opłać paczkę ubezpieczoną (tzw. przesyłkę o zadeklarowanej wartości) lub skorzystaj z przesyłki kurierskiej.
Możesz śledzić drogę
przesyłki nadanej "kurierem". Spytaj Sprzedającego, czy udostępnia
taką możliwość.
Możesz sprawdzić zawartość paczki w urzędzie pocztowym. Umożliwia to usługa
"sprawdzenie zawartości przesyłki pobraniowej" - informacje na jej
temat znajdziesz na stronach Poczty Polskiej.
Sprzedający wyśle Ci przedmiot na adres, który znajduje się w ustawieniach
Twojego konta. Jeśli chcesz, by przesłał go w inne miejsce, skontaktuj
się z nim natychmiast po zakupie.
Kupuj "z głową"
Postępuj ostrożnie
przy zaskakująco niskich cenach. Zawsze sprawdzaj, czy Twój sprzedawca jest
wiarygodny.
Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, zanim kupisz, skontaktuj się ze
Sprzedającym za pomocą linku Zadaj pytanie sprzedającemu. Nie usuwaj
korespondencji ze Sprzedającym. Przechowuj wszystkie e-maile – mogą się przydać
w razie nieporozumień.
Bezpieczna zapłata
Po zakupie otrzymasz
od portalu internetowego e-mail. Znajdziesz w nim dane kontaktowe
Sprzedającego.
Część Sprzedających dołącza do takiej wiadomości instrukcje, jak zapłacić za
przedmiot (podają tu np. numer konta do zapłaty i informacje, które należy
wpisać, definiując przelew).
Uważaj na fałszywe e-maile z numerem konta!
Jeśli oprócz powiadomienia od portalu internetowego o zakupie dostaniesz e-mail, którego autor podaje numer konta do przelewu, sprawdź, kto go wysłał.
Nazwę użytkownika i adres e-mail porównaj z przechowywanymi na stronie.
U dołu wiadomości sprawdź swoje powiązania transakcyjne z autorem e-maila.
Jeśli wszystko wskazuje na to, że nadawcą nie jest Sprzedający przedmiotu – zgłoś to do portalu internetowego. Jeśli masz jakieś wątpliwości, skontaktuj się ze Sprzedającym. Nie odpisuj na adres e-mail, z którego wysłano wiadomość. Nie ryzykuj, że Twoja odpowiedź dojdzie do kogoś, kto podszywa się pod Sprzedającego, żeby wyłudzić pieniądze.
Wykorzystano informacje zamieszczone na stronie www.allegro.pl.