Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Policjanci i pracownicy banku w trosce o bezpieczeństwo mieszkańców powiatu czarnkowsko - trzcianeckiego

Data publikacji 14.02.2019

Policjantki z Zespołu ds. Profilaktyki Społecznej Wydziału Prewencji oraz dzielnicowi Komendy Powiatowej Policji w Czarnkowie wspólnie z pracownikami Banku Spółdzielczego w Czarnkowie przeprowadzili działania informacyjno - edukacyjne w trosce o bezpieczeństwo mieszkańców naszego powiatu ze szczególnym uwzględnieniem seniorów.

Nie po raz pierwszy policjanci w ramach programu „Bezpieczne życie seniorów” zorganizowali działania dla osób starszych wspólnie z przedstawicielami placówki bankowej. Tym razem  połączone one były z niedawno obchodzonym „Europejskim Dniem Ochrony Danych Osobowych”. Policjanci wystawili stoisko w Banku Spółdzielczym w Czarnkowie i wspólnie z pracownikami placówki bankowej informowali zainteresowanych o zagrożeniach. Jednym z dwóch celów przeprowadzonych działań było poszerzenie wiedzy klientów banku o potrzebie zastrzegania utraconych dokumentów tożsamości przez każdą osobę, której taka sytuacja się przytrafi. Niezależnie od przyczyny utracenia dokumentu czy doszło do tego w wyniku kradzieży czy zagubienia, powinno się zareagować możliwie jak najszybciej i zastrzegać utracone dokumenty, w szczególności: dowód osobisty, paszport, prawo jazdy, kartę pobytu. Policjanci informowali o konsekwencjach, które mogą pojawić się w przypadku, gdy nie zastrzeżemy utraconego dokumentu, między innymi może dojść do wyłudzenia kredytów i pożyczek a także zakładania fikcyjnych firm. Drugim celem prowadzonych działań było przedstawienie metod „naciągania” osób starszych. Przestępcy bazują najczęściej na zaufaniu, jakim cieszą się wśród seniorów urzędnicy, administratorzy czy przedstawiciele różnorakich stowarzyszeń. Oszuści, podając się za  policję, rodzinę, pracowników ZUS-u, opieki społecznej czy fundacji, bez problemu wchodzą do domu, swoją wizytę tłumacząc koniecznością uiszczenia zaległej opłaty, wręczenia korzyści majątkowej, bądź zachęcają do wsparcia zbiórki na szczytny cel. Często potencjalnie ofiara nieświadomie wskazuje miejsce przechowywania gotówki, a sprawca, korzystając z chwili jej nieuwagi, kradnie oszczędności i inne cenne przedmioty, znajdujące się w mieszkaniu. Najczęściej oszustwa opierają się o kontakt telefoniczny, kiedy seniorzy namawiani są na przekazanie komuś albo pozostawienie w jakimś miejscu gotówki lub kosztowności. Często skłania się ich do wypłat oszczędności z banku, a nawet do zaciągania kredytów.

Podczas prowadzonych działań, każdy zainteresowany miał możliwość otrzymania przygotowanego pakietu materiałów informacyjno – edukacyjnych. Ponadto w ramach kampanii internetowej na temat bezpieczeństwa korzystania z bankowości internetowej pracownicy banku rozdawali klientom darmowy pakiet programu ESET, za pomocą, którego można zabezpieczyć komputer wybranym programem antywirusowym lub pakietem bezpieczeństwa. Oprogramowanie to ma na celu zabezpieczenie prywatności w sieci i dać ochronę przed zagrożeniami takimi jak wirusy, zainfekowane aplikacje, chronić przed niechcianymi połączeniami oraz pozwoli ono zyskać ochronę przed serwisami, które przypominają prawdziwe strony banków i sklepów internetowych, które wyłudzają, m.in. hasała do rachunków bankowych.

 Serdecznie dziękujemy pracownikom Banku Spółdzielczego  za okazaną pomoc podczas prowadzonych działań.

 

Justyna Przybył

Powrót na górę strony