Przed nami akcja ,,Prędkość" !
W dniach od 19 do 24 marca br., na terenie całego województwa rozpocznie się akcja pn. ,,PRĘDKOŚĆ". Mundurowi z wydziału ruchu drogowego będą zwracali szczególna uwagę na każde, nawet najmniejsze wykroczenia w tym zakresie. To właśnie łamanie przepisów dotyczących ograniczeń prędkości jest jedną z najczęstszych przyczyn wypadków drogowych!
Nadmierna prędkość to jedna z głównych przyczyn wypadków i kolizji na polskich drogach. Jest ona kontrolowana przez policjantów każdego dnia. Większości zdarzeń drogowych można by uniknąć, gdyby kierowcy przestrzegali ograniczeń prędkości wynikających z przepisów i znaków drogowych.
Policjanci będą zwracali szczególną uwagę na każde, nawet najmniejsze przekraczanie przepisów w tym zakresie. Pamiętajmy, że poruszać się należy z prędkością, która jest określona w przepisach ruchu drogowego, to znaczy, że gdy znak wskazuje na prędkość 50km/h, to właśnie maksymalnie tak szybko możemy jechać!
Poniżej prezentujemy ,,Analizę stanu bezpieczeństwa w powiecie czarnkowsko – trzcianeckim w latach 2014-2016 " oraz w województwie wielkopolskim.
|
|
|
|
2014 |
2015 |
2016 |
|
|
Liczba wypadków drogowych |
|
71 |
55 |
45 |
|
|
|
Liczba kolizji drogowych |
|
579 |
614 |
719 |
|
|
|
Liczba zabitych |
|
10 |
11 |
12 |
|
|
|
Liczba rannych |
|
76 |
70 |
55 |
|
Jedną z najczęstszych przyczyn powodujących wypadki drogowe lub kolizje na terenie powiatu czarnkowsko-trzcianeckiego było przekraczanie dozwolonej prędkości. W 2016 roku odnotowano 172 zdarzenia spowodowane tą przyczyną.
W 2016 roku na drogach woj. wielkopolskiego zaistniało 36.758 zdarzeń drogowych, w tym 2.304 wypadki, w których 249 osób poniosło śmierć, a 2.669 doznało obrażeń ciała. Policji zgłoszono 34.454 kolizje drogowe.
W porównaniu z rokiem 2015 r. nastąpił wzrost liczby:
wypadków drogowych o 110 tj. 5,0 %,
osób zabitych o 4 tj. 1,6 %,
osób rannych o 149 tj. 5,9 %,
kolizji drogowych o 4.896 tj. 16,5%.
Zdecydowaną większość zdarzeń drogowych spowodowali kierujący pojazdami – 84,2 %.
W 2016 roku w Wielkopolsce odnotowano 2.013 wypadków z winy kierujących, w których 201 osób zginęło, a 2.367 zostało rannych; zgłoszono również 28.942 kolizje drogowe.
Od lat, jedną z głównych przyczyn tragicznych w skutkach wypadków drogowych obok nieustąpienia pierwszeństwa przejazdu jest PRĘDKOŚĆ I ZACHOWANIA ZWIĄZANE Z PRĘDKOŚCIĄ:
- niedostosowanie prędkości do warunków ruchu,
- niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami,
- gwałtowne hamowanie.
Przyczyny zdarzeń drogowych z winy kierującego:
PRZYCZYNY |
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
Kolizje |
||||
|
2015 |
2016 |
2015 |
2016 |
2015 |
2016 |
2015 |
2016 |
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu |
421 |
439 |
59 |
65 |
567 |
554 |
4133 |
5244 |
Niezachowanie bezp. Odległości między pojazdami |
115 |
132 |
5 |
4 |
148 |
173 |
4432 |
5243 |
Gwałtowne hamowanie |
8 |
8 |
0 |
0 |
10 |
9 |
69 |
57 |
Wykroczenia spowodowane niedostosowaniem prędkości do warunków ruchu, niezachowaniem bezpiecznej odległości między pojazdami i gwałtownym hamowaniem stanowiły w 2016 roku odpowiednio:
28,8 % wypadków drogowych spowodowanych przez kierujących,
34,3 % osób zabitych w wypadkach spowodowanych przez kierujących,
31,1 % osób zabitych w wypadkach spowodowanych przez kierujących,
36,4 % kolizji drogowych spowodowanych przez kierujących.
Bardzo niepokojącym zjawiskiem, niekorzystnie wpływającym na stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym w województwie wielkopolskim, jest wzrost udziału „prędkości” jako głównej przyczyny postawania wypadków,
w porównaniu do roku 2015.
Niektóre rodzaje zdarzeń drogowych, gdzie główną przyczyną było niedostosowanie prędkości jazdy:
|
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
||||
PRĘDKOŚĆ |
wywrócenie się pojazdu |
73 |
7 |
129 |
|||
|
najechanie na drzewo |
58 |
26 |
109 |
|||
|
zderzenie pojazdów tylne |
45 |
2 |
109 |
|||
|
zderzenie pojazdów czołowe |
29 |
14 |
97 |
|||
|
zderzenie pojazdów boczne |
22 |
6 |
51 |
|||
|
najechanie na słup, znak |
13 |
2 |
28 |
|||
|
najechanie na barierę ochronną |
8 |
2 |
8 |
|||
|
najechanie na pieszego |
7 |
3 |
14 |
|||
|
najechanie na unieruchomiony pojazd |
5 |
2 |
6 |
Niektóre rodzaje pojazdów, których kierujący spowodowali zdarzenia drogowe, gdzie główną przyczyną było niedostosowanie prędkości jazdy:
|
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
Kolizje |
|
RODZAJ POJAZDU SPRAWCY |
samochód osobowy |
351 |
55 |
470 |
4375 |
|
motocykl |
33 |
7 |
31 |
102 |
|
motorower |
19 |
1 |
21 |
58 |
|
samochód ciężarowy |
34 |
2 |
46 |
547 |
Najliczniejszą grupą wiekową sprawców zdarzeń drogowych, gdzie główną przyczyną było niedostosowanie prędkości jazdy są osoby młode, w wieku 18-35 lat:
|
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
Kolizje |
|
WIEK SPRAWCY |
18 lat |
35 |
3 |
54 |
202 |
|
19 lat |
18 |
2 |
22 |
219 |
|
20 lat |
26 |
1 |
37 |
248 |
|
21 lat |
21 |
3 |
24 |
201 |
|
22 lat |
14 |
7 |
24 |
229 |
|
23 lat |
20 |
2 |
26 |
190 |
|
24 lat |
19 |
4 |
21 |
187 |
|
25 lat |
16 |
1 |
27 |
199 |
|
26 lat |
13 |
3 |
13 |
139 |
|
27 lat |
20 |
5 |
42 |
149 |
|
28 lat |
18 |
1 |
25 |
165 |
|
29 lat |
11 |
2 |
9 |
156 |
|
30 lat |
12 |
2 |
14 |
157 |
|
31 lat |
11 |
2 |
12 |
141 |
|
32 lat |
14 |
1 |
17 |
150 |
|
33 lat |
7 |
2 |
5 |
139 |
|
34 lat |
10 |
1 |
11 |
133 |
|
35 lat |
10 |
2 |
14 |
97 |
SZYBCIEJ ZAWSZE OZNACZA NIEBEZPIECZNIEJ !
Powyżej przytoczone zostały dane statystyczne zdarzeń drogowych, gdzie główną przyczyną była „prędkość”. Z całą pewnością „prędkość” miała swój niekorzystny udział w większości zdarzeń drogowych zaistniałych na terenie Wielkopolski.
Większa prędkość jazdy to:
1. gorsza obserwacja drogi,
2. zawężenie pola widzenia,
3. zbyt późne zauważenie przeszkody (stojącego pojazdy, pieszego, wyrwy w nawierzchni drogi, itp.),
4. mniej czasu na reakcję,
5. podejmowanie szybko niewłaściwych decyzji o wykonaniu manewrów, np. wyprzedzania, skrętu, itp.
6. wydłużenie drogi hamowania i drogi zatrzymania.