Zmień opony na zimowe - Porady prewencyjne - KPP Czarnków

Porady prewencyjne

Zmień opony na zimowe

oNie czekaj do ostatniej chwili ze zmianą opon z letnich na zimowe. Najlepiej wymienić je w chwili, kiedy prognoza pogody przewiduje spadek temperatury poniżej kilku stopni Celsjusza. Właściwe ogumienie i rozważna jazda pozwoli bezpiecznie przetrwać zimę.

W Polsce nie ma określonych terminów od kiedy należy zakładać opony zimowe i kiedy je zdejmować. Zależy to od warunków atmosferycznych oraz rejonu w jakim pojazd eksploatujemy. Problem ten należy rozwiązać poprzez porady w specjalistycznych serwisach, w których zazwyczaj przechowuje się opony zimowe. Producenci i sprzedawcy opon zalecają zmianę w momencie, gdy średnia temperatura zacznie spadać poniżej siedmiu stopni Celsjusza.

Za zmianą opon w okresie jesienno-zimowym przemawia kilka argumentów. Opona zimowa różni się od letniej wyglądem. Posiada szereg nacięć na blokach bieżnika, tzw. lamele. Mają one zmienne kształty, profile i głębokości po to, aby zapewnić doskonałą przyczepność. Wyróżnia je także skład mieszanki gumowej. Opony zimowe wykonane są ze specjalnych materiałów pozwalających zapewnić doskonałą przyczepność w niskich temperaturach, a większość producentów dodaje do mieszanki bieżnikowej krzemionkę oraz składniki antystarzeniowe celem podniesienia funkcjonalności ogumienia.

,,Zimówki”  wykazują swoją wyższość szczególnie w niskich temperaturach, nawet na suchym asfalcie. Według przeprowadzanych testów, droga hamowania samochodu wyposażonego w dobre opony zimowe skraca się średnio o 30%, w porównaniu do opon letnich.

Nie wskazane jest jednak stosowanie opon zimowych tylko na jednej osi pojazdu, szczególnie napędowej. Umożliwi to na pewno  przyspieszanie, ale niestety spowoduje problemy z kierowalnością i statecznością samochodu w czasie pokonywania zakrętów i hamowania.

Wymieniając opony letnie na zimowe zadbamy o bezpieczeństwo swoje oraz innych. Przy okazji stosując odpowiednie ogumienie wydłużamy żywotność elementów zawieszenia.
Sama wymiana opon jednak nie wystarczy. Musimy pamiętać także o kontrolowaniu ich stanu, czyli ciśnienia oraz głębokości bieżnika. Specjaliści zalecają, aby zużycie nie przekraczało czterech milimetrów.