Z seniorami o bezpieczeństwie - Działania prewencyjne - KPP Czarnków

Działania prewencyjne

Z seniorami o bezpieczeństwie

Jak ważna jest czujność i dbałość o swoje bezpieczeństwo przypominali mundurowi oraz Powiatowy Rzecznik Konsumentów Miłosz Niedźwiecki na spotkaniu z członkami Klubu Seniora przy Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Czarnkowie. Prelegenci rozmawiali między innymi o tym, jak nie dać się oszukać fałszywemu ,,wnuczkowi", w jaki sposób korzystać z Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa oraz o prawach konsumenta.

Seniorzy to grupa społeczna najbardziej narażona na zagrożenia, zarówno te w ruchu drogowym jak i te wynikające z przestępczej działalności oszustów. Policjanci dostrzegając potrzebę edukowania takich osób, organizują i aktywnie uczestniczą w spotkaniach podczas, których mogą przekazać cenne wskazówki, przestrogi i porady. Tym razem odwiedzili członków Klubu Seniora przy Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Czarnkowie wraz z Powiatowym Rzecznikiem Praw Konsumentów Miłoszem Niedźwieckim.

Mundurowi wyjaśniali na czym polega oszustwo „na wnuczka” i wskazywali jak postępować w przypadku telefonu od fałszywego członka rodziny czy osoby podającej się za funkcjonariusza Policji. Zalecali rozwagę i kierowanie się zasadą ograniczonego zaufania do nieznanych osób, które pukają do drzwi lub dzwoniąc podszywają się za bliskich. Omówili zdarzenia z udziałem osób starszych zaistniałe w ostatnim czasie na terenie naszego powiatu. Zaprezentowali również spoty oraz filmy profilaktyczne skierowane do seniorów.

Podczas spotkania funkcjonariusze zachęcali do korzystania z policyjnego narzędzia jakim jest Krajowa Mapa Zagrożeń Bezpieczeństwa oraz aplikacji ,,Moja Komenda".

Z kolei Powiatowy Rzecznik Praw Konsumentów omówił zagrożenia na jakie narażeni są seniorzy podczas zawierania transakcji zakupów czy też podpisywania umów, a także przybliżył prawa z jakich korzysta konsument. Wyjaśnił procedury postępowania przy zwrotach towarów i przestrzegał przed podpisywaniem umów, bez zrozumienia ich treści. Radził, aby uważać na nieprzemyślane zakupy podczas tzw. pokazów oraz na kupno produktów po ,,okazyjnych" cenach. Zaoferował także swoją pomoc w razie wątpliwości i problemów.

Karolina Górzna-Kustra