Aktualności

Kolejne oszustwa na tzw. „BLIK-a”

Data publikacji 25.10.2023

Pomimo wielu apeli o ostrożność nadal znajdują się osoby, które padają ofiarami oszustów, bez zastanowienia podają kody BLIK, w wyniku czego tracą swoje oszczędności. W miniony piątek, dwie mieszkanki naszego powiatu powiadomiły funkcjonariuszy o kradzieży pieniędzy z konta za pomocą wyłudzonych kodów płatności.

Na czym polega oszustwo metodą na BLIK? Otóż polega ono właśnie na wyłudzeniu kodu do płatności przez telefon. Osoba logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze.

W piątek, tj. 20 października br. do policjantów z czarnkowskiej komendy zgłosiła się pokrzywdzona informując, że ktoś włamał się na konto społecznościowe jej znajomego, a następnie podszywając się za niego poprzez komunikator poprosił o szybką pożyczkę pieniędzy przekazaną kodem BLIK na opłacenie paczki. Twierdził, że jego kody nie działają. Poprosił także o podanie numeru konta, aby mógł odesłać pożyczoną kwotę. Dopiero po telefonie od córki kobieta zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa, w wyniku którego straciła 1.910 złotych.

Tego samego w podobny sposób pieniądze straciła kolejna mieszkanka naszego powiatu, która na platformie ogłoszeniowej zamieściła informację o sprzedaży opon. Z pokrzywdzoną telefonicznie skontaktowała się kobieta twierdząc, że jest z obsługi platformy i pomoże jej zamówić kuriera, który odbierze od niej paczkę. Pokrzywdzona zalogowała się na swoje konto bankowa i dwukrotnie wygenerowała kod BLIK na łączna kwotę 5900 zł. Kobieta pomimo płatności nie doczekała się informacji na temat firmy kurierskiej zamówionej rzekomo przez oszustkę.

Przestrzegamy – jeśli otrzymaliśmy od znajomego prośbę o przelew za pomocą BLIK-a lub o przekazanie kodu BLIK – zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności.

Pamiętajmy o tym, aby nigdy nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe oraz nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych.

Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów.

Karolina Górzna-Kustra

Powrót na górę strony